Innovation in university teaching: a multi-criteria analysis of teaching and administrative perceptions
Keywords:
Educational innovation, university teaching, multicriteria analysis, pedagogical transformation, faculty perception, university managementAbstract
Higher education faces increasing challenges in a rapidly evolving technological and social landscape. This study examines the need for innovation in university teaching, considering the perspectives of faculty members and administrators at UNIANDES University. Using a multicriteria analysis method, key factors such as pedagogical relevance, technological feasibility, institutional alignment, sustainability, faculty acceptance, and administrative impact were assessed. The results highlight a consensus on the importance of innovation, though tensions arise between faculty autonomy and administrative standardization. The study concludes that continuous training and investment in technological infrastructure are essential to drive sustainable changes in higher education.
Downloads
References
Figueroa Molina, R., Utria Echeverría, C., & Colpas Castillo, R. (2004). Devenir histórico de la calidad educativa dentro de la evaluación dinámica del desempeño docente. Historia Caribe, 4(9), 107-119. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=93700909
López Cruz, C. S., & Heredia Escorza, Y. (2017). Marco de referencia para la evaluación de proyectos de innovación educativa. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. https://ciec.edu.co/marco-de-referencia-para-la-evaluacion-de-proyectos-de-innovacion-educativa/
Macanchí- Pico, M. L., Orozco Castillo, B. M., & Campoverde Encalada, M. A. (2020). Innovación educativa, pedagógica y didáctica. Concepciones para la práctica en la educación superior. Revista Universidad y Sociedad, 12, 396-403. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100396&nrm=iso
Margalef García, L., & Arenas Martija, A. (2006). ¿Qué Entendemos Por Innovación Educativa? A Próposito Del Desarrollo Curricular. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 47, 13-31. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=333328828002
Oke, A., & Pereira Fernandes, F. A. (2020). Innovations in Teaching and Learning: Exploring the Perceptions of the Education Sector on the 4th Industrial Revolution (4IR). Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 6(2). https://doi.org/10.3390/joitmc6020031
Pizzolitto, A. L., & Macchiarola, V. (2015). Un estudio sobre cambios planificados en la enseñanza universitaria: Origen y desarrollo de las innovaciones educativas. Innovación educativa (México, DF), 15(67), 111-134. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1665-26732015000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Ríos-Cabrera, P., Ruiz-Bolívar, C., Ríos-Cabrera, P., & Ruiz-Bolívar, C. (2020). La innovación educativa en América Latina: Lineamientos para la formulación de políticas públicas. Revista Innovaciones Educativas, 22(32), 199-212. https://doi.org/10.22458/ie.v22i32.2828
Rodríguez, A., Vigoa Escobedo, Y., Pin García, L. J., & Delgado Lucas, H. B. (2021). Evaluación del aprendizaje mediante un enfoque constructivista a partir del método ponderación lineal. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 14(7), 156-165. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8590664
Sarramona, J., & López, J. S. (2008). Teoría de la educación. Grupo Planeta (GBS).
Serdyukov, P. (2017). Innovation in education: What works, what doesn’t, and what to do about it? Journal of Research in Innovative Teaching & Learning, 10(1), 4-33. https://doi.org/10.1108/JRIT-10-2016-0007
Torres-Miranda, T., & Yang, L. (2021). La creatividad en la educación china: Un estudio en respuesta a la «paradoja china». Revista Cubana de Educación Superior, 40(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000100001
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nemis García-Arias, Ned Vito Quevedo-Arnaiz, Yanhet Lucia Valverde-Torres, Oswaldo Liber Andrade-Salazar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan los derechos de autor, garantizando a la Revista el derecho a la primera publicación del trabajo. Los autores ceden a la Revista los derechos de explotación de la obra autorizándola a la distribución y comunicación pública con fines no comerciales. Los autores conservan los derechos morales sobre la obra publicada. Los derechos patrimoniales le corresponden a la Revista.