Challenges faced by law students in research and the creation of legal knowledge
Keywords:
Legal analysis, bibliographic resources, academic training, access to information, normative evolution, educational stressAbstract
The study addressed the challenges faced by law students in research and the creation of legal knowledge, aiming to identify the main limitations affecting their performance in this field. A mixed-methods approach was employed, combining structured surveys conducted with 80 law students at the Universidad Regional Autónoma, Quevedo campus, Ecuador, with expert analysis using the Pareto Diagram. The results indicated that the main obstacles include insufficient access to updated bibliographic resources, academic overload, lack of training in digital research tools, and the limited institutional recognition of legal research. It was also identified that inequality in access to databases and libraries affects equity in research training. In response to these findings, strategies were proposed to improve bibliographic infrastructure, optimize the time allocated to research, and strengthen training in legal research methodologies. It was concluded that developing these initiatives could significantly enhance the quality of legal research and the generation of new knowledge in the academic and professional fields. Additionally, the need to integrate interdisciplinary approaches was emphasized, allowing students to address legal issues from a broader and more contextualized perspective.
Downloads
References
Castellanos Hernández, E. J. (2020). Aproximación a la Metodología de la Investigación Jurídica. Revista De La Facultad De Derecho De México, 70(277-I), 139–162. https://doi.org/10.22201/fder.24488933e.2020.277-I.76261
Chávez, L.-F., De-La-Rosa, S.-E., Manjarres, J.-C., Valbuena, S.-G., & Becerra-Torres, M. (2024). Diagrama de Pareto. Perspectiva de la Asignatura de Control de la Calidad. Boletín De Innovación, Logística Y Operaciones, 6(1), 51–56. https://doi.org/10.17981/bilo.6.1.2024.07
Elgueta Rosas, M., & Palma, E. (2021). La reflexión de la práctica de docencia como estrategia para la innovación en la formación jurídica. Derecho PUCP, (87), 499-522. https://doi.org/10.18800/derechopucp.202102.015ç
Essomba Gelabert, M. A., Tarrés Vallespí, A., & Argelagués Besson, M. (2023). La investigación-acción comunitaria. Nuevas necesidades sociales, nuevos enfoques epistemológicos desde la complejidad. Perfiles educativos, 45(180), 158-174. https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v45n180/0185-2698-peredu-45-180-158.pdf
Mila Maldonado, F. L., Yánez Yánez, K. A., & Mantilla Salgado, J. D. (2021). Una aproximación a la metodología de la investigación jurídica. Revista Pedagogía Universitaria Y Didáctica Del Derecho, 8(2), 81–96. https://doi.org/10.5354/0719-5885.2021.60341
Navarro, E. (2020). Índice de actitudes y hábitos de estudio en alumnos de la UCV y UPAO hacia la investigación jurídica, Trujillo. Revista Ciencia y Tecnología, 16(1), 133-141. https://revistas.unitru.edu.pe/index.php/PGM/article/view/2762
Pedrero Barrientos, A., De la Cruz Garnica Fernández, A., & Garnica Oropeza, A. (2022). Decisiones gerenciales bajo el Principio de Pareto. Revista Ciencia Administrativa, (1), 14-22. https://www.uv.mx/iiesca/files/2022/10/02CA2022-1.pdf
Quezada Castro, G. A., Castro Arellano, M. del P., Quezada Castro, M. del P., & Inoñan-Mujica, Y. J. (2022). Gamificación e innovación en la educación superior: Aplicabilidad a la investigación jurídica: Gamification and Innovation in Higher Education: Applicability to Legal Research. Revista De Filosofía, 39, 510-523. https://doi.org/10.5281/zenodo.7315649
Rojas Toledo, J. (2020). Investigación jurídica: juristas¡ Una invitación a investigar! Nuevo Foro Autónomo, 1(1), 7-17. https://nfa.uniautonoma.edu.co/index.php?journal=numero1-2020&page=article&op=view&path%5B%5D=10&path%5B%5D=7
Romero Parra, R. M., Barboza Arenas, L. A., Romero Chacín, J. L., & Faría Romero, J. A. (2023). Implementación de guía teórico-práctica para la realización de proyectos de investigación como objeto de aprendizaje para entornos virtuales. Telos, 25(1), 6-23. https://www.redalyc.org/journal/993/99375792003/99375792003.pdf
Ruiz Charre, O. R. (2022). Los principios de interdependencia y unidad congruente en la investigación jurídica pluridimensional. RDP Revista Digital de Posgrado, (5), 49-63. http://revistardp.aragon.unam.mx/index.php/RDP/article/view/5/73
Salamanca-Kacic, A. (2021). Estrategias neurodidácticas de enseñanza aprendizaje para la investigación jurídica. Revista Docentes 2.0, 11(1), 11-18. https://ojs.docentes20.com/index.php/revista-docentes20/article/view/142/492
Suárez Monzón, N., Gutiérrez Gallego, J. A., Soto Vázquez, J., Jaraíz Cabanillas, F. J., Sevilla Vallejo, S., & Pérez Parejo, R. (2023). Hábitos de lectura de los estudiantes de las universidades ecuatorianas. Información, cultura y sociedad, (48), 68-79. https://www.scielo.org.ar/pdf/ics/n48/1851-1740-ics-48-00137.pdf
Valdivia-Reynoso, J. P., & Tejada-Pacheco, N. (2020). Del modelo de educación jurídica del siglo XIX en el Perú a un nuevo paradigma de innovación jurídica pedagógica y didáctica para el siglo XXI. Véritas, 21(1), 45-51. https://revistas.ucsm.edu.pe/ojs/index.php/veritas/article/view/257/180
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Manaces Esaud Gaspar-Santos, José Fabián Molina-Mora, Marcela Anarcaly Zambrano-Olvera

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan los derechos de autor, garantizando a la Revista el derecho a la primera publicación del trabajo. Los autores ceden a la Revista los derechos de explotación de la obra autorizándola a la distribución y comunicación pública con fines no comerciales. Los autores conservan los derechos morales sobre la obra publicada. Los derechos patrimoniales le corresponden a la Revista.