Academic simulations in student performance in preparation for accreditation exams
Keywords:
Academic simulations, learning assessment, academic performance, multi-criteria analysis, accreditation examsAbstract
The present study aimed to evaluate the impact of academic simulations on student performance in accreditation exams, using a multicriteria decision model to identify the most effective simulations. A non-experimental, cross-sectional, descriptive-comparative design was adopted, categorizing different types of simulations. The evaluation criteria were selected using the Delphi technique with the participation of experts in education and psychology. The data were collected through surveys applied to 200 students. The TOPSIS method was applied to weight and classify the simulations. The results indicated that digital interactive simulations were the most effective, with a 15% increase in academic performance and a 24% reduction in anxiety. They also obtained the highest rates of satisfaction and conceptual understanding. The results obtained indicated that digital interactive simulations offer better preparation for accreditation exams, due to their high level of interactivity and personalization of learning. Their implementation in training programs is recommended, as well as the exploration of new technologies that optimize their effectiveness.
Downloads
References
Baltodano García, G., & Leyva Cordero, O. (2024). Criterios de evaluación de la calidad en la educación superior en México. Journal of the Academy, 10, 200–230. https://doi.org/10.47058/joa10.10
Bello, J., Pacheco, E., Franco, O., & Villafuerte, J. (2023). Ansiedad y resilencia laboral en procesos de acreditación. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 27(1), 229–253. https://doi.org/10.30827/profesorado.v27i1.21591
Cabrera Pérez, L., & Córdoba Mendoza, M. C. (2011). Evaluación de un procedimiento de validación y acreditación de competencias profesionales. Revista de Investigación En Educación, 9(2), 51–75. https://revistas.uvigo.es/index.php/reined/article/view/1889/1800
Cardona Navarrete, S. C., Agud Albesa, L., Pla Ferrando, M. L., & Boix García, M. (2020). Cómo guiar a los alumnos en la simulación de modelos matemáticos complejos en Ingeniería Química. Modelling in Science Education and Learning, 13(1), 37–44. https://doi.org/10.4995/msel.2020.12128
Caruso, J. V. (2019). Using business simulations to prepare students to think critically, make better decisions, and solve business problems. Developments in Business Simulation and Experiential Learning: Proceedings of the Annual ABSEL Conference, 46. https://absel-ojs-ttu.tdl.org/absel/index.php/absel/article/view/3244
Chang, C.-Y., Kao, C.-H., & Hwang, G.-J. (2020). Facilitating students’ critical thinking and decision making performances. Educational Technology & Society, 23(2), 32–46. https://www.jstor.org/stable/26921132
Chávez de la Rosa, D., Tass Rosado, J. D., Villarreal Del Valle, L. I., Sandoval Bernal, S. D., & González Mejía, V. Z. (2020). Simulación clínica y dimensiones de pensamiento crítico en estudiantes de medicina de una universidad privada. Investigación En Educación Médica, 9(36), 70–77. https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2020.36.20244
Clavijo Castillo, R. G., & Bautista-Cerro, M. J. (2020). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. ALTERIDAD. Revista de Educación, 15(1), 113–124. https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09
Furlan, L. (2006). Ansiedad ante los exámenes.¿ Qué se evalúa y cómo? Revista Evaluar, 6(1), 32–51. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9117429
Mamani, O. (2024). Competencias profesionales en la formación del técnico superior universitario aeronáutico en Bolivia. Desafios, 15(2), https://doi.org/10.37711/desafios.2024.15.2.429
Masso Viatela, J., & Fonseca Gómez, L. R. (2024). Cuestionario de motivación y estrategias de aprendizaje forma corta–MSLQ SF en estudiantes universitarios: análisis de la estructura interna. Comunicaciones En Estadística, 1(17). https://doi.org/10.15332/23393076.10160
Montes González, J. A., & Ochoa Angrino, S. (2006). Apropiación de las tecnologías de la información y comunicación en cursos universitarios. Acta Colombiana de Psicología, 9(2), 87–100. https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/402
Pérez-Higuera, G. D., Niño-Vega, J. A., & Fernández-Morales, F. H. (2020). Estrategia pedagógica basada en simuladores para potenciar las competencias de solución de problemas de física. Aibi Revista De Investigación, Administración E Ingeniería, 8(3), 17–23. https://doi.org/10.15649/2346030X.863
Salcedo Muñoz, V. E., Arias Montero, V., Núñez Guale, L., & Moreno Aguilar, C. (2023). Responsabilidad social universitaria en instituciones de educación superior de la Provincia de El Oro, Ecuador. Revista Venezolana de Gerencia: RVG, 28(101), 419–434. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8890859
Serrano Paredes, K. L., Velecela Abambari, S. G., Cabrera Aguirre, M. P., & Chacha Astudillo, A. S. (2024). Uso de simuladores virtuales en la educación médica. Pro Sciences: Revista De Producción, Ciencias E Investigación, 8(52), 185–223. https://doi.org/10.29018/issn.2588-1000vol8iss52.2024pp185-223
Suphachaimongkol, C., Ratanatamskul, C., Silapacharanan, S., & Utiswannakul, P. (2019). Development of Mobile Application for Sustainable Creative Tourism Assessment using Confirmatory Factor Analysis Approach. International Journal of Interactive Mobile Technologies (IJIM), 13(06). https://doi.org/10.3991/ijim.v13i06.10500
Trujilllo Yaipén, W. M., Curo Maquén, L. A., Paredes López, L. R., & Carbajal Cornejo, K. C. (2023). Eficiencia de los simuladores virtuales en la competencia de indagación para el aprendizaje de física elemental. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios En Ciencias Sociales, 25(2), 459–476. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8942853
Vega Flores, R. I., Díaz Araya, M. H., Sánchez Rodríguez, J. R., & Muñoz González, L. A. (2021). Características del proceso enseñanza aprendizaje vinculado al pensamiento crítico desde la mirada de docentes y estudiantes de enfermería. Revista Cubana de Enfermería, 37(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-03192021000100011&script=sci_arttext
Vidal Ledo, M., Avello Martínez, R., Rodríguez Monteagudo, M., & Menéndez Bravo, J. A. (2019). Simuladores como medios de enseñanza. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 33(4), 37–49. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=93475
Yalta Campos, M., Fernández Moreno, B. D., Huamancayo López, F. J., & Muñoz Dávila, L. N. (2022). Estilos de aprendizaje de Kolb: su importancia para los docentes y el proceso enseñanza-aprendizaje. Paidagogo, 4(1), 74–84. https://doi.org/10.52936/p.v4i1.104
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dionisio Vitalio Ponce-Ruiz, Génesis Karolina Robles-Zambrano, Edmundo José Jalón-Arias

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan los derechos de autor, garantizando a la Revista el derecho a la primera publicación del trabajo. Los autores ceden a la Revista los derechos de explotación de la obra autorizándola a la distribución y comunicación pública con fines no comerciales. Los autores conservan los derechos morales sobre la obra publicada. Los derechos patrimoniales le corresponden a la Revista.