Evaluation of study techniques and active methodologies in university education
Keywords:
Constructivist approach, formative assessment, experiential learning, cognitive competenciesAbstract
The aim of this study was to analyze the implementation of active methodologies in the teaching-learning process in the university setting, with the goal of improving academic training and fostering meaningful learning. Through a quantitative approach, a structured survey was administered to 195 dental students to evaluate their study habits and strategies, as well as the active methodologies employed in their education, such as Problem-Based Learning (PBL), Project-Based Learning (PBL), and Case Studies (CS). The results revealed that many students lacked effective study techniques, which hindered their adaptation to academic demands. Most used strategies like summarizing and organizing information but lacked structured methodological approaches that would facilitate the integration of prior knowledge with new information. Additionally, the impact of personal issues negatively affected their concentration and performance. It was observed that the application of active methodologies in the classroom promoted participation and the development of critical skills, improving comprehension and retention of content. It was concluded that it is necessary to promote the use of active methodologies to enhance autonomy, critical thinking, and problem-solving skills. Furthermore, the implementation of structured study strategies and the strengthening of emotional and academic support for students were recommended to optimize their performance. This study provides a foundation for improving pedagogical practices in higher education.
Downloads
References
Acencio, L. P. (2021). Modelo educativo alternativo basado en la teoría de Ausubel, formación profesional estudiantes vulnerables de educación inicial, en una Universidad de Guayaquil (Doctoral dissertation, Universidad Cesar Vallejo). https://dialnet.unirioja.es/servlet/dctes?codigo=352664
Albarrán Torres, F. A., & Díaz Larenas, C. H. (2021). Metodologías de aprendizaje basado en problemas, proyectos y estudio de casos en el pensamiento crítico de estudiantes universitarios. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 25(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1561-31942021000300013&script=sci_arttext
Carvalho, A., Teixeira, S. J., Olim, L., Campanella, S. D., & Costa, T. (2021). Pedagogical innovation in higher education and active learning methodologies–a case study. Education+ Training, 63(2), 195-213. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/ET-05-2020-0141/full/html
Cherry, K. (12 de noviembre de 2024). What to know about the psychology of learning. Verywell Mind. https://www.verywellmind.com/learning-study-guide-2795698
Curipoma, C. N. G., Ocampo, M. E. N., Cajilima, D. P. C., & Peralta, S. R. T. (2023). Metodologías activas en el proceso de enseñanza-aprendizaje: implicaciones y beneficios. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 3311-3327. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/6409
Delgado, R. (2021). El Desarrollo Curricular como Escenario y Estrategia Organizacional de Formación, Actualización y Perfeccionamiento Docente. DIALÓGICA, 17(3), 120-139. http://historico.upel.edu.ve:81/revistas/index.php/dialogica/article/view/9128
Díaz-Plasencia, J. A., Valencia-Mariñas, H. D., Minchón-Medina, C., Díaz-Villazón, M. S., Díaz-Rodríguez, V. M., Cuadra-Campos, M. C., ... & Castro-Sánchez, J. E. (2022). Portafolio de casos clínicos con aula invertida y aprendizaje basado en equipos en el rendimiento académico en un módulo en línea. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 25(2), 53-61. https://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S2014-98322022000200002&script=sci_arttext&tlng=en
Flórez Oviedo, N., & Quintero Arrubla, S. (2022). Preferencias de metodologías de aprendizaje a partir de modelos de elección. Estudios pedagógicos (Valdivia), 48(1), 213-230. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-07052022000100213&script=sci_arttext
Herrera-Aliaga, E., & Estrada, L. D. (2022). Trends and innovations of simulation for twenty first century medical education. Frontiers in public health, 10, 619769. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpubh.2022.619769/full
HuffPost. (6 de diciembre de 2024). Expertos muestran las mejores técnicas de subrayado de tus apuntes. El HuffPost. https://www.huffingtonpost.es/sociedad/expertos-muestran-mejores-tecnicas-subrayado-tus-apuntes-hpe1.html
Hurtado-Palomino, A., Merma-Valverde, W., Ccorisapra-Quintana, F. D. M., Lazo-Cerón, Y., & Boza-Salas, K. (2021). Estrategias de enseñanza docente en la satisfacción académica de los estudiantes universitarios. Comuni@ cción, 12(3), 217-228. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S221971682021000300217&script=sci_arttext&tlng=en
León, K. F., Rojas, V. F., & Peredo, F. A. (2022). Percepción docente y estudiantil del aprendizaje mediante metodologías activas en Enseñanza Superior. EDU REVIEW. International Education and Learning Review/Revista Internacional de Educación y Aprendizaje, 10(2), 101-121. https://edulab.es/revEDU/article/view/3209
Martín, B. C., & Lorente, I. S. (2022). Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) e interdisciplinariedad como ejes para el desarrollo profesional. Aula de Encuentro, 24(1), 77-101. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/ADE/article/view/6773
Mite, N. R. L., Sacoto, J. M. C., & Mendoza, M. E. P. (2024). Perfil de competencias del docente de Odontología. Revista San Gregorio, 1(60), 109-114. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?pid=S252879072024000400109&script=sci_abstract&tlng=e
Osorio, L. A., Vidanovic, A., & de Franco, M. F. (2022). Elementos del proceso de enseñanza–aprendizaje y su interacción en el ámbito educativo. Qualitas: Revista Científica, 23(23), 1-11. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9752552
Pimenta, C. C. D. C., & Calderón, J. A. G. (2023). El aprendizaje basado en proyectos: una modalidad facilitadora del éxito escolar. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 3704-3731. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/5606
Ventosilla Sosa, D. N., Santa María Relaiza, H. R., Ostos De La Cruz, F., & Flores Tito, A. M. (2021). Aula invertida como herramienta para el logro de aprendizaje autónomo en estudiantes universitarios. Propósitos y representaciones, 9(1). http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S230779992021000100016&script=sci_abstract
Wang, H., Xuan, J., Liu, L., Shen, X., & Xiong, Y. (2021). Problem-based learning and case-based learning in dental education. Annals of translational medicine, 9(14), 1137. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8350629/
Williams, C., Gómez, G., & Soto-Suazo, M. (2022). Aprendizaje Basado en Casos Clínicos (CCBL): una metodología activa aplicable a carreras de ciencias de la salud. J. health med. sci.(Print), 207-214. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/fr/biblio-1442867
Yépez, M. M. M., Quinapallo, X. P. L., Corbi, R. G., & Mendoza, F. M. V. (2022). Gestión del proceso enseñanza-aprendizaje: estilos de aprendizaje y rendimiento académico. Revista Venezolana de Gerencia: RVG, 27(7), 281-296. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8890678
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rolando Manuel Benites, Grimaneza Miguelina Fonseca-Díaz, Diana Gissela Benites-Fonseca, David André Benites-Fonseca

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores conservan los derechos de autor, garantizando a la Revista el derecho a la primera publicación del trabajo. Los autores ceden a la Revista los derechos de explotación de la obra autorizándola a la distribución y comunicación pública con fines no comerciales. Los autores conservan los derechos morales sobre la obra publicada. Los derechos patrimoniales le corresponden a la Revista.