The treatment of the compound sentence from communicative grammar in the Spanish–Literature class

Authors

Keywords:

Methodological procedure, teaching, communicative grammar, compound sentence

Abstract

The article presents the authors' reflections in relation to the treatment of the compound sentence and its discursive-functional functioning in different textual typologies, based on the systematization of educational theory and practice and with the use of the analytical-synthetic, inductive-deductive methods, observation and analysis of documents. The work proposes a methodological procedure and its exemplification for the study of the compound sentence from the semantic, syntactic and pragmatic dimensions. Its implementation has allowed the improvement of the study of the compound sentence based on communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ángel Agustín Rodríguez-Domínguez, Universidad de Cienfuegos “Carlos Rafael Rodríguez”. Cuba.

 

 

References

Cassany, D., Luna, M., & Sanz, G. (1994), Enseñar Lengua. Graó.

Cea, B. (2021). Cómo enseñar gramática en clase de ELE. Blog Didáctica de ELE, Español Lengua Extranjera. https://didacticadeele.com/didactica-y-metodologia/como-ensenar-gramatica-en-clase-de-ele/

Clavel, M., Delgado, A., Guevara, G., Montaño, J., & León, B. (2019). Orientaciones metodológicas décimo grado. Pueblo y Educación.

Dorta, M., Rodríguez, Y., & Souto, M. (2020). La enseñanza- aprendizaje de la oración compuesta mediante un texto literario. Educación y Sociedad, 18(1). https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/download/1238/pdf/7586

Du, H. (2022). Metodología de la enseñanza del español para alumnos universitarios chinos. Opuntia Brava, 14(2), 26-41. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1568

García, Á M. (2017). La enseñanza-aprendizaje del análisis del discurso para la competencia analítico-discursiva en la Licenciatura en Educación Español-Literatura. (Tesis doctoral). Universidad de Matanzas.

García, M. J., & Fuertes, M. (2020). “Introducción”. Enseñanza de la gramática en ELE: resultados de investigación y nuevas propuestas. Marco ELE, 31.

Gili, R., & Gaya, S. (1974). Curso superior de sintaxis española. Edición Revolucionara.

López, J. A. (2017). Compendio de gramática española y apuntes sobre redacción. Pueblo y Educación.

Parra, M. (1989). La lingüística textual y su aplicación a la enseñanza del Español en el nivel universitario. https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/30618/16884-52961-1-PB.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Pérez, Y., & Borot, E. (2016). La Gramática Española en la formación lingüística y literaria en la carrera Español-Literatura. Revista Atenas, 1(33), 58-72.

Roca, J. (1966). Introducción a la Gramática (t .2). Edición Revolucionaria.

Roméu, A. (2003). Teoría y práctica del análisis del discurso. Su aplicación en la enseñanza. Pueblo y Educación.

Roméu, A. (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. Pueblo y Educación.

Roméu, A. (2013). Didáctica de la enseñanza de la lengua española y la literatura. Tomo II. Editorial Pueblo y Educación.

Toledo, A. (2014). Gramática Española Contemporánea. De la gramática de la lengua a la gramática del discurso. Pueblo y Educación.

Van Dijk, T. A. (2001). Algunos principios de la teoría del contexto. Revista Iberoamericana de Estudios del Discurso, 1(1), 69-81. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9015082.pdf

Published

2024-05-01

How to Cite

Castellanos-Rojas, A., & Rodríguez-Domínguez, Ángel A. (2024). The treatment of the compound sentence from communicative grammar in the Spanish–Literature class. Revista UGC, 2(2), 31–38. Retrieved from https://universidadugc.edu.mx/ojs/index.php/rugc/article/view/44