Gender-fair education in the teaching of english as a foreign language: a possible educational scenario
Keywords:
Gender in education, language skills, EnglishAbstract
The gender perspective in education encompasses several areas, from the design of non-sexist textbooks and programs to the development of equal treatment and equal opportunity policies for teachers and educators. In education, it is crucial to eliminate representations, images and discourses that reaffirm gender stereotypes. In the Bachelor's Degree in Education, English, at the University of Cienfuegos, there are not enough activities aimed at developing Gender Fair Education, and the planned activities do not integrate English language skills. The textbooks used to teach English in the Integrated English Practice (IEP) lessons do not include enough texts and activities related to Gender Just Education, students do not have enough knowledge to allude to Gender Just Education, and there are no strategies and research that address Gender Just Education in the English learning process. The following proposal provides a system of activities to promote Gender Fair Education in first year students of the English Language Teaching career of the University of Cienfuegos "Carlos Rafael Rodríguez", these activities are designed for the development of the four linguistic skills with the inclusion of contents that insert the topic in question.
Downloads
References
Belmonte Martínez, I. M. (2023). La igualdad de género en el contexto público actual: la educación y el aprendizaje como elementos clave en su consecución. Documentación Administrativa, (9), 114–133. https://doi.org/10.24965/da.11150
Blanco Guijarro, M. R. (2018). La educación de calidad para todos empieza en la primera infancia. Revista Enfoques Educacionales, 7(1), 11–33. https://revistas.uchile.cl/index.php/REE/article/view/48175
Chubash Manrique, E., & González Estupiñán, G. K. (2019). Construcción de identidad de la mujer docente de lenguas extranjeras en perspectiva de género desde el análisis crítico del discurso. (Tesis de grado). Pontificia Universidad Javeriana.
Frei, R., & Leowinata, S. (2014). Gender mainstreaming toolkit for teachers and teacher educators. Commonwealth of Learning. http://oasis.col.org/bitstream/handle/11599/566/Gender-Mainstreaming-Toollkit%5b1%5d%20Copy.pdf?Sequence=1&isallowed=y
García, E., García, P. F., & Fernández, R. A. R. (2005). Género y sexo como variables moduladoras del comportamiento sexual en jóvenes universitarios. Psicothema, 17(1), 49-56.
González, G., & Verge, T. (2019). Marco general para la incorporación de la perspectiva de género en la docencia universitaria. http://www.aqu.cat/doc/doc_25276332_1.pdf
Hutchinson, G. E. (1995). Gender-fair teaching in physical education.
Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 66(1). https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/07303084.1995.10607023
Lamas, M. (1986). La antropología feminista y la categoría “género”. Nueva Antropología, 3(30), 173-198. https://revistas-colaboracion.juridicas.unam.mx/index.php/nuevaantropologia/article/view/15480/13816
Lamas, M. (2000). Diferencias de sexo, género y diferencia sexual. Cuicuilco, 7(18), 95-118. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/cuicuilco/article/view/360
Reyes, Z. (2009). An Agenda for Gender-fair Education. Human rights education in Asian Schools. https://www.hurights.or.jp/archives/pdf/asia-s-ed/v03/11reyes.pdf
Ruiz, R.M. (2021). La perspectiva de género en enseñanza de lengua extranjera: exploración en programas de ciencias de la salud de una universidad pública estatal. Edähi Boletín Científico de Ciencias Sociales y Humanidades del ICSHu, 9(18), 62-70.
Saigol, R. (1995). Knowledge and Identity: Articulation of Gender in Educational Discourse in Pakistan. ASR Publications.
Spoturno, M. (2015). Identidades culturales y de género y la enseñanza de lenguas extranjeras. Puertas Abiertas, (11). https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.6960/pr.6960.pdf
Stolcke, V. (1992). ¿Es el sexo para el género como la raza para la etnicidad? Mientras Tanto, (48), 87-111. https://www.jstor.org/stable/27819956
Unión Europea. (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte/Instituto Cervantes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista UGC
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.