Digital and power skill: training for the future
Keywords:
Training, labor, technology, socio-emotionalAbstract
In an increasingly digitalized and socially complex world, the acquisition of both digital and social-emotional skills becomes crucial for professional and personal success. This article proposes a comprehensive training program aimed at training individuals interested in developing these skills to face the challenges of the future of work. The primary goal of the program is to equip participants with the skills necessary to excel in an ever-evolving work environment, where technology and human interactions play equally important roles. To achieve this, training modules are integrated that range from the mastery of digital and technological tools to the strengthening of interpersonal skills such as effective communication, teamwork and emotional intelligence. The program will be designed in a flexible and adaptable manner, allowing participants to personalize their learning experience based on their specific needs and objectives. Innovative teaching methods, including simulations, case studies and hands-on activities, will be used to ensure deep understanding and effective application of the concepts learned. In summary, this training program aims to prepare individuals to be well-rounded and versatile professionals, capable of successfully navigating a dynamic and competitive work environment by developing fundamental digital and socio-emotional competencies.
Downloads
References
Alcalá del Olmo, M. J., & Gutiérrez Sánchez, J. D. (2019). El desarrollo sostenible como reto pedagógico de la universidad del siglo XXI. Anduli: Revista Andaluza de Ciencias Sociales, 19, 59-80. https://revistascientificas.us.es/index.php/anduli/article/view/7969
Banco Interamericano de Desarrollo. (2018). El futuro del trabajo: perspectivas regionales. http://dx.doi.org/10.18235/0001059
Casco, J. C., & Talavera, T. (2020). Educación 2050. Construyendo hoy la educación del mañana. Editorial Emprendedores.
Corvalán, J. G. (2019). El impacto de la inteligencia artificial en el trabajo. Revista de Direito Econômico e Socioambiental, 10(1), 35-51. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7210980.pdf
Cruz-Colín, L. Q., Cáceres-Mesa, M. L., Veytia-Bucheli, M. G., & Hernández-Márquez, J. (2024). Cultura de evaluación en prácticas institucionales de acreditación de programas educativos. Sophia Editions.
Fondo Monetario Internacional. (2024). La inteligencia artificial y el Futuro del trabajo. Informe Mundial. https://www.imf.org/en/Publications/Staff-Discussion-Notes/Issues/2024/01/14/Gen-AI-Artificial-Intelligence-and-the-Future-of-Work-542379
Garcés-Fuenmayor, J., García-Peña, E., Martínez-Garcés, J., & Escobar-Soto, R. (2023). Uso de redes sociales para fomentar el pensamiento crítico en estudiantes universitarios durante el COVID-19. Educación Y Humanismo, 25(44). https://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/5763
García, P. D., & Lamarra, N. F. (2023). Educación Superior y futuro: lecturas de la hoja de ruta para la Educación Superior propuesta por UNESCO desde una perspectiva latinoamericana. Série-Estudos, 28(62), 127-148. http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2318-19822023000100127
Lobo Hernández, E. (2024). Memoria del Congreso: Futuro de la Educación. Rhombus, 4(1), 1–54. https://doi.org/10.63058/rhombus.v4i1.167
Luna, C. (2015). El futuro del aprendizaje 2 ¿Qué tipo de aprendizaje se necesita en el siglo XXI? UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000242996_spa
Machuca Vivar, S. A., Sampedro Guamán, C. R., Aguavil Campuez, J. G., & Palma Rivera, D. P. (2024). Impacto de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la experiencia museística para la ciudad de Tsáchila. Universidad Y Sociedad, 16(1), 530–539. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/4356
Morosini, M. C., Woicolesco, V. G., Marcelino, J. M., & Mentges, M. J. (2023). Internacionalización en la Educación Básica: un análisis desde la UNESCO. Revista Iberoamericana de Educación, 93(1), 17-31. https://doi.org/10.35362/rie9315997
Salamanca-Vargas, M. I., González, E. M., & Martínez Trujillo, N. E. (2023). Habilidades blandas desde el contexto de la Cuarta Revolución Industrial en practicantes de Psicología. Revista Criterios, 30(2), 110-126. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/30.2-art8
Vera-Mendoza, M. B. (2018). Las competencias laborales como eje formativo para mejorar el desempeño organizacional. Maestro Y Sociedad, 42–54. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/3379
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista UGC
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.