Trends in the teaching-learning process
Keywords:
Trends in the teaching-learning process, active learning methodologies, constructivismAbstract
Current trends in the teaching-learning process are focused on the so-called Active Learning Methodologies (they promote cooperative work, problem solving, project development, among others. This article aims to explain some trends in the teaching-learning process and highlight that the concept of the Teaching-Learning Process is valid and is not obsolete.
Downloads
References
Abreu, Y., Barrera, A., Breijo, T., & Bonilla, I. (2018). El proceso de enseñanza-aprendizaje de los Estudios Lingüísticos: su impacto en la motivación hacia el estudio de la lengua. Mendive, 16(4), 610-623. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v16n4/1815-7696-men-16-04-610.pdf
Alonso-Arévalo, J. & Saraiva, R. M. (2019). Las competencias básicas en materia de información en el contexto de la universidad del siglo XXI. Información, cultura y sociedad: revista del Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas, 42, 153-162. https://www.redalyc.org/journal/2630/263062301007/movil/
Barcia Cedeño, E. I., Loor Loor, J. S., Barcia Garófalo, A. R., & Mendoza Almeida, J. J. (2023). La evaluación formativa en la práctica pedagógica de la Educación Superior: Revisión Sistemática. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 1464-1476. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6289
Clavijo Castillo, R. G., & Bautista-Cerro, M. J. (2020). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. ALTERIDAD. Revista de Educación, 15(1), 113-124. https://www.redalyc.org/journal/4677/467761669009/467761669009.pdf
Delgado, D. (2024). Superando obstáculos en la educación superior: inclusión de personas con discapacidad y desafíos socioeconómicos. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(1), 122-134. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9540746.pdf
Espinoza Núnez, C. E. (2024). Liderazgo directivo en la adaptación curricular para estudiantes con habilidades diversas. Revista de Climatologıa Edición Especial Ciencias Sociales, 24, 83-89.
Fuentes, G. Y., Moreno-Murcia, L. M., Rincón-Tellez, D. C., & Silva-Garcia, M. B. (2021). Evaluación de las habilidades blandas en la educación superior. Formación universitaria, 14(4), 49-60. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8062625&orden=0&info=link
Gallur, S., & Lora, M. A. M. (2024). Perspectivas estudiantiles en República Dominicana sobre uso de la tecnología en la Educación Superior, 2023. Atenas, 1-4(162), 1-11. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9438697&orden=0&info=link
Ochoa Gutiérrez, R., & Balderas Gutiérrez, K. E. (2021). Educación continua, educación permanente y aprendizaje a lo largo de la vida: coincidencias y divergencias conceptuales. Revista Andina de Educación, 4(2), 67-73. http://scielo.senescyt.gob.ec/pdf/rae/v4n2/2631-2816-rae-4-02-00067.pdf
Ramírez Asís, E. H., Maguiña Palma, M. E., & Toledo Quiñones, R. E. . (2021). Habilidades de pensamiento crítico en estudiantes universitarios. En, La educación basada en competencias. (pp. 337-348). GKA Ediciones.
Reinoso Molina, W. A., Bravo Basurto, M. J., Ríos Pangay , C. E., Zambrano Herrera, S. del C., & Pesantez Barros, A. N. (2024). Innovación Educativa y Evaluación por Competencias Hacia un Futuro Transformador. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 833-854. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9461
Román Laraña, M. (2023). La gamificación como tendencia educativa en la actualidad. (Tesis de maestría). Universitat Oberta de Catalunya.
Salamanca Garay, I., & Badilla Quintana, M. G. (2020). Estudio de marcos referenciales de habilidades para el siglo XXI: un modelo eco-sistémico para orientar procesos de innovación educativa. Synergies Chili, 16, 33-48. https://gerflint.fr/Base/Chili16/salamanca_badilla.pdf
Semanate-Quiñonez, H., Upegui-Valencia, A., & Upequi-Valencia, M. (2022). Blended learning, avances y tendencias en la educación superior: una aproximación a la literatura. Informador Técnico, 86(1), 46-68. https://revistas.sena.edu.co/index.php/inf_tec/article/view/blended-learning-avances-y-tendencias-en-la-educacion-superior-u
Sigüenza Orellana, J. P., & Guevara Vizcaíno, C. F. (2022). El arte como innovación educativa para desarrollar el pensamiento en el siglo XXI. Revista Científica UISRAEL, 9(3), 131-147. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9467089&orden=0&info=link
Trelles Astudillo, H. J. (2022). Formación de profesores para la atención de la diversidad en el aula de clase. Revista Boletín Redipe, 11(9). https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1883
Venet-Muñoz, R., & Calvas-Ojeda, M. G. (2022). El aprendizaje cooperativo en los Estudios Sociales. Portal de la Ciencia, 3(2), 85-97. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9071417&orden=0&info=link
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista UGC
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.